アルフレッド・ブレンデル

Alfred Brendel 1931 -

演奏に関する「言葉」

はじめに
クヴァンツ
テュルク
C.バーニー
L・モーツァルト
スタンダール
R.シューマン
C.ドビュッシー
フィッシャー
ゲオン
ランドフスカ 
ザウアー
スコダ
ブレンデル
武満 徹
C.ローゼン
浅田 彰

アルフレッド・ブレンデル
Alfred Brendel (1931 -)

オーストリア出身のピアニスト。パウムガルトナー、エドヴィン・フィッシャーエドヴィン・フィッシャーなどに師事。ベートーヴェン、モーツァルト、リストなどを得意とする。著書や論文なども多く、知性派として知られる。2008年にコンサート活動からの引退を宣言した。
A singing line and sensuous beauty, important as they may be in Mozart, are not, however, the sole sources of bliss. To tie Mozart to a few traits is to diminish him. That great composers have manifold things to say and can use contradictions to their advantage should be evident in performances of his music. There has been altogether too much readiness to reduce Mozart to Schumann's 'floating Greek gracefulness' or Wagner's 'genius of light and love'. Finding a balance between freshness and urbanity ('He did not remain simple and did not grow over-refined', said Busoni), force and transparency, unaffectedness and irony, aloofness and intimacy, between freedom and set patterns, passion and grace, abandonmentand style - among the labours of the Mozart player, this is only rewarded by a stringoke of good luck.

Alfred Brendel

ブレンデルは、モーツァルトの音楽に対する一面的な評価を戒めています。
ブレンデルはモーツァルトの音楽は多面的で複雑な要素を抱えており、力と透明さ、気取りのなさと皮肉、よそよそしさと親密さ、自由とパターン化された形、パトスと優美さ、、、といった諸要素の間でバランスをとることが求められる、と考えます。
モーツァルトのピアノ曲には、さまざまな矛盾した要素が混じり合い、ほかには見ることができない複雑な魅力をたたえています。
モーツァルトを弾く者は、その魅力を、それぞれのアプローチで引き出すことが宿命づけられている、とブレンデルは考えているのでしょう。
 

(引用文献) Alfred Brendel  ,A Mozart Player Gives Himself Advice  ,1985

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